Norgesmøllene vant prisen "årets sunnere produkt"
Norgesmøllene er opptatt av å bidra til at det blir lettere å ta sunnere matvalg i Norge. Det er derfor ekstra gledelig at våre brødblandinger ble kåret til «Årets sunnere produkt» i Helse- og omsorgsdepartementets utmerkelse for særlig god innsats i arbeidet for bedre kosthold i 2024.
Prisen deles ut en gang i året til bedrifter som er en del av Intensjonsavtalen for et sunnere kosthold i Norge. Helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre uttaler i forbindelse med utdelingen at «vi ønsker at folk skal spise mer av grove kornprodukter. Da er det et godt bidrag at aktører som Norgesmøllene utvikler grovere brødmikser som er attraktive for både unge og eldre».

Innsiktsarbeid viste en negativ trend
Over tid har vi sett en nedgang i kjennskap og preferanse for våre brødmikser. Innsiktsarbeid avslørte at selv om 51 % av befolkningen bakte grovt brød månedlig, brukte kun 11 % brødmiks til dette. Konkurransen fra ferske brød i butikk var sterk, og våre brødmikser ble oppfattet som tradisjonelle og med for lav grovhet. Vi oppdaget også at yngre forbrukere og de i urbane strøk ofte mangler brødformer, noe som gjør rundstykker mer aktuelt.
Modernisert emballasje og økt grovhet
For å snu denne trenden, relanserte vi Møllerens brødmikser høsten 2023. Vi moderniserte emballasjen med et nytt design og tydelige merkeelementer. Vi økte grovheten til alle produktene, noe som innebar en større bruk av havre, kli og sammalt mel. Vi tar på denne måten også i bruk en større del av kornet i et bærekraftsperspektiv.
Vår groveste brødmiks, Bestemors grovbrød, ble erstattet av en Fullkornsbrødmiks med full score på brødskalaen. For å øke relevansen blant yngre forbrukere og dem i urbane strøk, trakk vi frem rundstykker som et tydelig alternativ til brød på pakningene, og vi viste brød som nødvendigvis ikke er bakt i en form. Vi integrerte QR-koder på pakningene som leder til et inspirasjonsunivers med hvordan bake steg for steg-filmer, tips og oppskrifter. Vi støttet relanseringen med en markedskampanje i Schibsteds kanaler, inkludert innholdsmarkedsføring og bannere. Dette for å øke bevisstheten rundt og tilgjengeligheten av våre sunnere produkter.
Stor salgsøkning og 48 tonn ekstra fiber til det norske folk
Ett år etter relanseringen har vi levert 48 tonn ekstra kostfiber til det norske markedet, økt salget av Møllerens brødmiks med 12 %, og økt vår markedsandel for brødmikser fra 71,1 % til 74 %. Dette viser at våre grovere brødmikser ikke bare har en positiv effekt på salget, men også spiller en viktig rolle i å forbedre folkehelsen. Produktene har blitt sunnere, mer tilgjengelige og enklere å bruke, noe som senker terskelen for baking og bidrar til en mer balansert kost for flere nordmenn.
Vi er glad for prisen og stolte av å bidra til folkehelsen ved å gjøre det enklere for forbrukere å bake og spise grovt hjemme!
Juryens begrunnelse
Juryens begrunnelse for tildeling av prisen til Norgesmøllene kan du lese HER